Voorbereiding op cookieloos adverteren
Waarschijnlijk heb je het wel voorbij zien komen: Apple Safari en Google Chrome zullen de third party cookies gaan stopzetten. Hiermee sluiten we straks het tijdperk van traditionele remarketing campagnes af en moeten we een nieuwe weg van adverteren inslaan.
Belangrijke vragen hierbij zijn: Hoe gaan we onze doelgroep nu bereiken? Hoe achterhalen we de interesses van onze doelgroep? En hoe kunnen we ads personaliseren?
Gelukkig zijn er veel andere interessante mogelijkheden beschikbaar en zijn diverse aanbieders bezig de strategie aan te passen. In deze blog vertellen we je hier meer over.
Wat is third party data?
Eerst beschrijven we nog kort wat third party cookies zijn en wat het verschil is met first party cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die op de apparaten van gebruikers worden geplaatst nadat ze een website hebben bezocht.
First party cookies worden geplaatst door een website die je op dat moment gebruikt. Third party cookies worden geplaatst door iemand anders als de bezochte website. Bij een bezoek aan en webshop worden er bijvoorbeeld cookies geplaatst door YouTube wanneer je een video bekijkt op de webshop.
Dit laatste wordt veel gebruikt bij online adverteren en zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn. First party cookies blijven beschikbaar en hier kunnen en moeten we zeker gebruik van maken. Deze cookies zijn een stuk gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder. Enkele voorbeelden in deze blog zijn gebaseerd op first party data.
Contextueel targeten
Een andere manier van adverteren is contextueel adverteren. Steeds meer bedrijven bieden dit aan en hiermee worden display campagnes een stuk relevanter dan met audience based targeting.
Wat is contextueel adverteren? Bij deze manier van adverteren plaats je een advertentie op basis van de inhoud van een website op een specifieke pagina. Zo wordt een advertentie met gereedschap geplaatst bij een artikel over klussen. Nog lang niet altijd is het mogelijk om op basis van content te targeten, maar steeds meer partijen richten hun platform hierop in.
Google Search werkt al heel lang op deze manier. Door het selecteren van bepaalde zoektermen in je campagnes, laat je weten op welke relevante zoektermen je wilt dat je advertentie getoond wordt.
Retargeting binnen social media
Ook de social media kanalen bereiden zich voor op een cookieloze wereld. Zo wordt er gewerkt aan andere vormen van retargeting, waarbij er geen data buiten het platform voor nodig is.
Facebook biedt al een tijd diverse mogelijkheden en deze worden nog steeds uitgebreid. Zo is het al enige tijd mogelijk om mensen die interactie hebben gehad op je Facebook of Instagram pagina te retargeten, maar deze opties op engagement blijven zich uitbreiden. Je kunt bijvoorbeeld mensen die een chatbericht hebben gestuurd ook retargeten.
Enkele andere opties van retargeting binnen Facebook en Instagram zijn:
- Bekeken producten
- Bekijken van een bepaalde video voor gekozen tijd
- Openen van een leadformulier
- Openen en verzenden van een leadformulier
- Interactie op een evenement binnen Facebook
Binnen LinkedIn zijn de mogelijkheden nog een stuk beperkter, maar ook daar zijn ze druk bezig met het uitbreiden hiervan. Hier kan je bijvoorbeeld ook al personen targeten die een video een bepaalde tijd bekeken hebben of een leadformulier geopend of ingevuld hebben.
Binnen de andere social media kanalen zijn de opties nog beperkt, maar naar verwachting zal dit in de toekomst ook gaan uitbreiden.
Bereid je nu voor op cookieloos adverteren
Wacht niet te lang en bereid je nu al voor op cookieloos adverteren. Zorg ervoor dat je kijkt naar andere relevante en passende mogelijkheden en pas hier je strategie en uiteindelijk je content op aan.
Weet je niet precies waar te beginnen of heb je behoefte aan meer informatie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!