Hoger scoren in Google met long tail zoektermen
Wil je hoog in de zoekresultaten van Google getoond te worden? Dan is het belangrijk om je te richten op de juiste zoekwoorden. Maar hoe ga je hier mee aan de slag? Door gebruik te maken van long tail zoekwoorden heb je een grotere kans om boven je concurrenten te eindigen. Hoe vind je de juiste long tail zoektermen? En wat zijn het eigenlijk?
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Zoekwoorden of zoektermen, zijn woorden waar mensen op zoeken bij het gebruik van Google of een andere zoekmachine. Er zijn verschillende methoden waarop mensen zoeken. Zo zijn er mensen die zoeken op korte, algemene zoektermen. Voorbeelden hiervan zijn ‘jurk’ of ‘hamburger’. Dit zijn short term zoektermen en hebben vaak een hoog zoek volume, maar ook veel concurrentie. Daardoor is het erg moeilijk om bovenaan de zoekresultaten te komen en is het conversiepercentage vaak laag. Als mensen zoeken met meer dan 3 zoekwoorden, zijn dit long tail zoektermen. Dit zou dan zijn: ‘rode jurk voor de zomer’ of ‘hamburger bestellen in Rotterdam’. Deze zoektermen zijn meer beschrijvend en geven meer details over de zoekopdracht.
Waarom long tail content strategie gebruiken?
Op long tail zoekwoorden zit minder zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Het is dus makkelijker om bovenaan de zoekresultaten te komen. Omdat de zoek aanvraag aansluit op de informatie die jij te bieden hebt, is de kans groter dat de zoeker zal doorklikken naar jouw website en eventueel een aankoop doet. Het conversiepercentage ligt daarom ook hoger bij long tail. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Google dat er meer gezocht wordt met long tail zoektermen. De verdeling van long term vs. short term is namelijk 70/30 procent. Het is dus van belang om deze termen te integreren in jouw marketingstrategie.
De voordelen op een rijtje
- Minder concurrentie, dus gemakkelijker bovenaan in zoekresultaten
- Hogere CTR en conversiepercentage
- Er wordt meer gezocht op long tail
Hoe weet je waar op gezocht wordt?
Voordat je long tail termen kan implementeren in de content op jouw website, moet je weten welke termen gebruikt worden. Er zijn verschillende manieren om long tail zoekwoorden te achterhalen. Natuurlijk kan je zelf proberen te bedenken waar jouw potentiële lezers/klanten op zoeken. Dit kan wel erg lastig zijn. Daarom zijn er ook andere manieren en tools om aan deze informatie te komen. Zo kun je in Google langzaam een term intypen en kijken wat de zoekmachine aanvult als suggesties. Dit kan erg veel tijd in beslag nemen. Het is daarom erg handig om speciale tools, extensies en software te gebruiken. Zo heeft Google een speciale Keyword Planner en zijn er ook andere sites die dit aanbieden. Bij Clever Strategy maken we vaak gebruik van de Keyword Planner om het zoekvolume van de afgelopen 12 maanden te analyseren. Ook is er een functie die suggesties geeft voor nieuwe zoekwoorden. Voor synoniemen van woorden gebruiken we vaak de website van Neil Patel (neilpatel.com). Met je Google Analytics account kun je ook kijken via welke termen mensen nu al op jouw site terecht komen, zodat je een idee krijgt welke zoektermen worden gebruikt waardoor mensen op jouw site terecht komen.
Ga aan de slag met long tail zoektermen
Omdat je bij long tail vaak kwalitatiever websiteverkeer krijgt, is het belangrijk om dit ook te verwerken in de content op je website. Dit is van belang als je een webshop hebt, maar ook als je informatie wilt leveren. Het kan helpen om long tail zoekwoorden in je tekst op te nemen of specifiek te richten op het beantwoorden van vragen, maar het moet wel fijn leesbaar blijven. De kwaliteit van de content is voor de lezer namelijk ook belangrijk. Is er nog iets onduidelijk of zou je graag hulp willen voor jouw website? Neem gerust contact met ons op!