Hoe houd je rekening met Voice Search?
Door nieuwe technologieën is het tegenwoordig mogelijk om zonder ook maar een apparaat aan te raken, een zoekopdracht te doen. Voice Search is in opkomst en wordt dus ook steeds belangrijker voor marketeers. Maar hoe werkt het precies? En hoe speel je hierop in bij het schrijven van teksten op je website? Je leest het hier.
Wat is Voice Search?
Voice search betekent in het Nederlands letterlijk: spraaksgewijs zoeken. Het gaat dus om zoekopdrachten met behulp van spraak. Maar hoe werkt dit nu eigenlijk? Allereerst is er een apparaat nodig zoals een smartphone, tablet of laptop. Dit apparaat moet beschikken over een digitale assistent. Er bestaan ook apparaten die speciaal ontwikkeld zijn om spraak gestuurde opdrachten uit te voeren: de smart speakers. Welke digitale assistent jou zal helpen met jouw opdracht, hangt af van het besturingssysteem van het apparaat waarop jij de zoekopdracht uitvoert. Zo werkt iOS met Siri en hebben Android apparaten een Google Assistant. De assistent wordt vaak ‘gewekt’ met een bepaald commando (“Hey Google” of “Hey Siri”), waarna het verzoek kan worden gedaan. Zo zijn de digitale assistenten in staat om een bepaalde app te activeren, een nummer af te spelen op Spotify of een antwoord te zoeken via de Google zoekmachine. Als je jouw smart speaker koppelt aan smart lampen, kun je er zelfs jouw verlichting mee bedienen.
Wat verandert er door voice search?
Op het eerste gezicht lijkt de functie en toenemende populariteit van voice search geen invloed te hebben op bedrijven. Of toch wel? De digitale assistent haalt de gevraagde informatie uit de Google zoekresultaten. Waar zit dan het verschil? Het verschil zit hem in de manier waarop mensen zoeken en de termen die ze ervoor gebruiken, of beter gezegd, het aantal termen dat ze gebruiken. Bij een getypte zoekopdracht gebruikt de zoeker vaak een aantal krachtige termen. Zo min mogelijk woorden om zo snel mogelijk resultaat te krijgen. Bij voice search, stelt de zoeker een vraag en hij gebruikt daarbij waarschijnlijk een complete zin, en dus meer termen. Door voice search zal er dus meer gezocht worden met longtail zoekopdrachten.
Maar dat is niet het enige verschil wat voice search teweegbrengt. Als jij achter je laptop of een ander apparaat iets zoekt op Google, zie je op je scherm verschillende advertenties verschijnen. Bovenaan de welbekende SEA-advertenties en daaronder de SEO-advertenties die je makkelijk kunt onderscheiden. Je hebt dus keuze om verschillende advertenties te lezen en de advertentie die het beste bij jouw zoekopdracht past, aan te klikken. Bij voice search werkt dat ietsje anders. Daar bepaalt de digitale assistent voor jou welke advertentie het beste antwoord geeft op jouw vraag en leest deze voor. Er zijn verder nog geen cijfers beschikbaar waaruit blijkt of de digitale assistenten de voorkeur geven aan SEO of SEA.
Hoe pas je deze verandering toe op jouw website?
Doordat de vraag nu volledig wordt gesteld, worden de zoekopdrachten langer en natuurlijker. Het is dus van belang om dit in je achterhoofd te houden bij het schrijven van content. Optimaliseer op conversational keywords met natuurlijke zinnen. Maak het antwoord niet te lang, deze moet namelijk volledig worden opgelezen door de digitale assistent. Ook bij SEA zijn optimalisaties voor voice search nodig. Denk bijvoorbeeld aan langere zoektermen, nu er andere vragen gesteld gaan worden.
Verder is het extra belangrijk om een goede ranking te hebben om bovenaan de zoekresultaten te eindigen. Hiervoor is het van belang om een goede laadsnelheid van de pagina te hebben. Uiteraard is dit sowieso al een belangrijke ranking factor voor zoekresultaten, maar de laadsnelheid van een voice search resultaat is bijna twee keer zo snel als die van een getypte zoekopdracht. Deze is dus extra van belang. De laadsnelheid moet dus erg snel zijn, wil de site überhaupt in aanmerking komen om te worden genoemd bij de voice search. Ook is autoriteit erg belangrijk voor een goede ranking en moet je ervoor zorgen dat de kwalitatieve backlinks van autoritaire domeinen goed staan. Uit onderzoek van klikproces (2019) leidt dat de meest gestelde vragen aan een digitale assistent beginnen met ‘waar’ gevolgd door ‘wanneer’ en ‘hoe’. Antwoorden die de Google Assistent terug kan geven, is vaak een antwoord met een doorverwijzing naar een site, of een directe verwijzing naar een website of lokaal bedrijf.
Hoe belangrijk is het om nu over te schakelen?
Voice search biedt nieuwe kansen, die zeker heel interessant zijn. Op dit moment zijn er echter nog te weinig cijfers bekend waaruit blijkt dat voice search de overhand heeft. Voice search optimalisatie is goed om in het achterhoofd te houden, maar op dit moment nog niet dusdanig relevant om direct actie te ondernemen.
Meer weten over hoe je jouw content en website kunt optimaliseren voor voice search? Bekijk de handleiding van Google.