Het wat, waarom en hoe van A/B testen
Met A/B testen meet je de resultaten van twee verschillende versies van bijvoorbeeld een landingspagina of mail. Ook kun je het gedrag op bepaalde elementen meten. Welke onderwerp werkt nou het beste? Welke knop doet het beter? Voor welke afbeeldingen kun je het beste kiezen? Allemaal vragen die je kunt beantwoorden door middel van een A/B test.
Waarom A/B testen?
Door te A/B testen krijg je een beter inzicht in je doelgroep. Daarnaast zorg je voor hogere ratio’s én kan je de klantbeleving verbeteren. Hierdoor verhoog je de betrokkenheid en verlaag je de bouncerate. Klinkt als de droom van iedere marketeer toch? Doordat je test wat er aanslaat bij je gebruiker, kom je niet voor verrassingen te staan na het toepassen van het resultaat van je test. Bovendien is A/B testen makkelijk en krijg je er veel inzichten en resultaten voor terug. Klinkt simpel, toch?
Hoe kun je een A/B test uitvoeren?
Tooling
Om aan de slag te gaan met A/B testen kun je verschillende tools gebruiken. Wij delen graag onze favoriet met je!
A/B testen met VWO
Wij werken met de tool VWO. De tool biedt zelfs meer dan alleen het inrichten van A/B testen. Je kunt er namelijk ook heatmaps mee opstellen en pop-ups inrichten. Multifunctioneel dus! VWO is echter wel een betaalde tool die ook een gratis versie heeft. Als je van de gratis versie gebruikt wil maken kun je tot maximaal 10.000 gebruikers gaan per test. Wil je hier meer over weten of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij werken met veel plezier met onze klanten aan verschillende A/B testprogramma’s.
Use cases
Optimalisatie van de Depend website:
A/B-tests voor de beste resultaten
Voor Depend werken we constant aan het creëren van de optimale website ervaring voor klanten. We doen maandelijks een A/B test, die ons een duidelijk beeld geeft wat wel en niet goed werkt voor de doelgroep. Want hoe zorg je dat je website ook voor een oudere doelgroep gebruiksvriendelijk is? Een duidelijke uitleg en veel informatie over het product helpt hier bijvoorbeeld al enorm bij.
Een mooi inzicht is de plaatsing van de unique selling points (USP’s) op de site. Deze werden voorheen getoond op de productpagina en de assortimentspagina, maar niet op de homepage. Na een A/B test met de USP’s op de homepage bleek dit een conversiestijging van bijna 10% op te leveren!
En vergeet niet: ook negatieve tests zijn een succes. Juist van een negatief effect op de conversieratio kunnen we leren. Zo testten we of het tonen van het telefoonnummer in de checkout zorgt voor meer vertrouwen voor de gebruiker en uiteindelijk, tot meer aankopen. Hier zagen we een negatief effect op de conversieratio en dit is nu dus ook niet doorgevoerd. Zonder deze test had dit op basis van aanname wellicht wel gebeurd.
Optimalisatie van de Customer Relationship Management journey voor Huggies
Huggies luiers, wie kent ze niet? Voor Huggies verbeteren we doorlopend de Customer Relationship Management journey. Hierbij voeren we diverse testen per maand uit, om zo tot de beste resultaten te komen. We optimaliseren voortdurend op verschillende onderdelen. Van het aanpassen van de onderwerpregel tot het herschikken van de blokken en het wijzigen van de kleuren van de call to action (CTA) buttons.
Vaak worden CTA buttons in een email binnen de huisstijl kleuren getoond. Is je logo rood? Dan zijn je CTA buttons hoogstwaarschijnlijk ook rood. Dit zorgt ervoor dat je huisstijl mooi doorloopt in je e-mail. Voor Huggies testten we wat het met de CTR en het aantal clicks deed als we de buttons aanpasten naar geel en groen (ook uit de huisstijl, maar minder voorkomend). Hierdoor zagen we verrassend goede resultaten terug! Niet alleen zien we dat andere kleuren voor verbetering kunnen zorgen, maar ook bij de tekst en positie van een button liggen kansen.
Beginnen met A/B testen
Heb je nog geen ervaring met A/B testen en wil je ermee beginnen? Dan zijn er een aantal stappen die je kunt doorlopen voor je hiermee start. Deze kun je allemaal teruglezen in dit artikel.
Klaar voor de start?
Testen maar! A/B testen zorgt gegarandeerd voor een beter resultaat als dit goed aangepakt wordt. Het maakt je organisatie bewust van de groeikansen die er liggen. Ga hier dus mee aan de slag, ook al begin je klein. Onze tip: zorg wel voor een plan voor je begint! Kun je wel wat hulp gebruiken? De specialisten van Clever Strategy staan voor je klaar. Wil je meer informatie of heb je vragen? Neem contact met ons op!