Do’s en don’ts bij influencer marketing
Influencer marketing is een hot topic in de marketingwereld. Steeds meer bedrijven gaan in zee met een influencer. Maar wat kun je beter wel en niet doen als het gaat om een samenwerking met deze personen? Wij vertellen je alle do’s en don’ts die je echt niet mag missen. Lees dus snel verder!
Wat is influencer marketing?
Voor we je meenemen in wat je beter wel en niet kunt doen, leggen we kort uit wat influencer marketing inhoudt. Een influencer is iemand die door zijn of haar doelgroep wordt gezien als een rolmodel. Deze personen hebben – zoals de naam al doet vermoeden – veel invloed op hun (online) publiek. Bij influencer marketing worden deze personen ingezet door organisaties om hun product of dienst bij de doelgroep van de influencer onder de aandacht te brengen. Vaak is dit in de vorm van een foto of video op social media.
Dit doe je wél
Als je onbekend bent met influencer marketing kan het allemaal wat ingewikkeld lijken. Wat moet je nu écht doen als je wil gaan samenwerken met een influencer? We zetten het even voor je op een rijtje…
- Kies een influencer die past bij jouw merk
Het samenwerken met een influencer heeft pas echt effect als hij of zij ook past bij je merk en je product of dienst. Een goede match is terug te zien in de content, en zal dus ook gezien worden door de doelgroep!
- Maak gebruik van data
Voor je online campagnes met een influencer geldt: meten is weten. We raden aan om te werken vanuit een fact based aanpak waarbij je vooraf doelen stelt en afspraken maakt op basis van resultaten en verkopen. Die zijn concreet te herleiden vanuit de geplaatste content, waardoor je enkel betaalt voor wat je krijgt. Zo voorkom je dat je veel budget verspilt zonder enig resultaat te boeken. Helaas blijkt uit veel cases uit de praktijk dat er niet voldoende resultaat is behaald, terwijl er wel erg veel budget in de samenwerking gestoken is.
- #spon
Aan het eind van 2020 hebben er wijzigingen plaatsgevonden in de Mediawet. De reden van deze wijzigingen was het rechttrekken van de scheidslijn tussen lineaire media en on demand mediadiensten. Het gebruik van on demand diensten neemt toe, maar de regels hiervoor waren tot november 2020 nog wat onduidelijk. Sinds deze wijzigingen zijn doorgevoerd, mogen er passende maatregelen getroffen worden op het moment dat er niet duidelijk aangegeven wordt dat iets duidelijk reclame, sponsoring of productplaatsing is in een video. Zorg dus dat er altijd een vermelding geplaatst wordt bij een betaalde samenwerking.
- Overweeg lange termijn samenwerkingen
Door voor een langere tijd samen te werken met dezelfde influencer kun je meer successen behalen. Je product of dienst zal meerdere keren in the picture komen waardoor de kracht van herhaling optreedt.
Dit kun je beter niet doen
Om het maximale resultaat te halen uit jouw samenwerking met een influencer zijn er ook een aantal zaken die je beter niet kunt doen.
- Doe het niet omdat iedereen het doet
Influencer marketing is erg populair, maar je moet er wel een goede reden voor hebben. Doe het niet simpelweg “omdat iedereen het doet”. Bedenk wat een influencer voor jou kan betekenen en hoe je hem of haar in zou willen zetten voor jouw organisatie.
- Denk niet alleen in bereik, maar ook in betrokkenheid
Bereik lijkt belangrijk, maar vergeet het belang van betrokkenheid niet! De betrokkenheid van de doelgroep is een duidelijkere weergave van de aandacht vanuit het publiek voor de content. Onder betrokkenheid vallen bijvoorbeeld de reacties onder een post. Hierin kun je de mening van de doelgroep goed terugzien. Het is wel belangrijk om te proberen deze meningen om te zetten in sales en te werken met concrete afrekenmodellen. Maak met de influencer afspraken die bijvoorbeeld gebaseerd zijn op de behaalde omzet vanuit de promotie. Hierdoor besteed je alleen nog maar je budget aan de behaalde resultaten en ga je verspilling van je budget tegen.
- Houd rekening met de creativiteit van de influencer
Beperk de influencer niet in zijn of haar creativiteit. Als de influencer een hele specifieke opdracht krijgt en niet wordt vrijgelaten, kan de content als snel onecht overkomen. Iets wat door de doelgroep vaak opgemerkt wordt, omdat het dan niet in lijn is met de overige posts. Zorg dus dat je niet te veel controle wil houden over de content.
Starten met influencer marketing?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de inzet van influencer marketing of wil je meer informatie? Neem contact op met onze mediaspecialisten. Ons team helpt je graag op weg!
Gebruikte bronnen:
- https://business.trustedshops.nl/blog/influencer-marketing
- https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/mediawet-geldt-nu-ook-voor-youtube-influencers-moeten-op-zoek-naar-ander-verdienmodel~b29b7263/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
- https://inct.nl/news/7654/gewijzigde-mediawet-van-kracht
- https://www.social-nomads.com/educatie/wat-is-een-influencer/
- https://micwatching.nl/2020/11/07/de-dos-en-donts-van-influencer-marketing/
- https://join.marketing/nl/blog/influencer-marketing-trends-voor-2021/#/