Dark mode vs light mode: welke van de 2 zorgt voor meer conversies?
Dark mode wordt steeds populairder. Steeds meer apps en websites bieden deze modus aan. Wat is het effect van het gebruik van dark mode op de aankoopbereidheid van jouw doelgroep?
Wat is dark mode?
Bij dark mode maak je gebruik van een donkere achtergrond met lichte letters. Experts vermoeden dat deze modus gezonder zou zijn voor je ogen, maar echt bewijs hiervoor is nog niet gevonden. Het nadeel van dark mode is, dat je ogen zich meer moeten inspannen om teksten te lezen. Doordat er meer energie gaat naar het lezen van de tekst, gaat er minder energie naar het gebied in je hersenen dat de tekst moet begrijpen. Dit wordt ook wel het effect van ‘’halatie’’ genoemd: als de achtergrond donker is, wordt het lezen van tekst moeilijk.
Wat is light mode?
Bij light mode maak je gebruik van een lichte achtergrond met donkere letters. Door dit hoge contrast kunnen je ogen tekst makkelijker lezen. Bij het lezen van een tekst op een scherm, wordt er door de lichte achtergrond blauw licht uitgestraald. Dit blauwe licht zorgt ervoor dat je alerter bent, maar kan er onbedoeld ook voor zorgen dat je minder makkelijk in slaap valt. Hierdoor wordt deze scherm modus vaak als ongezonder gezien (maar, nogmaals, hier is geen bewijs voor). Kun je na een werkdag moeilijk in slaap komen? Experts raden aan om een bril aan te schaffen met een blauw licht filter.
Welke van de 2 werkt het meest conversieverhogend?
Het zal vast geen verrassing zijn: light mode. Doordat je teksten makkelijker verwerkt en onbedoeld actiever bent, is het makkelijker om een beslissing te nemen en tot een aankoop over te gaan. Light mode werkt, ten opzichte van dark mode, conversie verhogend.