Customer Data Platform: wat is het en hoe begin je?
Consumenten zitten niet meer te wachten op één generieke website of nieuwsbrief en willen producten en content zien die past bij hun interesses en koopgedrag. Personalisatie en 1-op-1 marketing zijn onderwerpen waar je als moderne marketeer niet meer omheen kunt. Maar hoe krijg je het als bedrijf voor elkaar om echt persoonlijk te gaan communiceren? En hoe zorg je ervoor dat je de data uit alle kanalen samenbrengt en één volledig klantbeeld krijgt? Die je vervolgens kunt gebruiken om je klanten een relevante gepersonaliseerde ervaring te bieden op ál je platforms? Een Customer Data Platform hierbij uitkomst. In dit artikel vertellen we daar graag meer over.
Wat is een customer data platform
Een Customer Data Platform (CDP) is een centraal platform waarin we alle data uit meerdere bronnen samenbrengen. Het CDP maakt voor ieder (anoniem) persoon een profiel aan en slaat alle data in dit profiel op. Op deze manier doorbreken we de traditionele silometingen (losse metingen per kanaal) en kunnen we relevante en persoonlijke customer journeys maken.
Data die o.a. wordt opgeslagen in een profiel:
- Via welk kanaal iemand op de site is gekomen
- Welk device iemand gebruikt
- Welke pagina’s iemand op de website bezoekt
- Op welke producten iemand heeft geklikt in een e-mail
- Welke producten iemand heeft gekocht
Op basis van al deze data is het mogelijk om doelgroepen te definiëren. Bijvoorbeeld mensen die interesse hebben in een bepaalde productcategorie op basis van bezochte webpagina’s en andere relevante data. Of mensen die in de afgelopen week een aankoop hebben gedaan. Daarnaast maakt een CDP zelf ook doelgroepen aan op basis van het algoritme. Zo herkent de tool bijvoorbeeld in welke aankoopfase iemand zich bevindt en voor welke verleidingstechniek iemand gevoelig is (bijvoorbeeld schaarste of sociale bewijslast).
Binnen het CDP maken we vervolgens relevante customer journeys aan waarin we de boodschappen aanpassen op de verschillende doelgroepen en de aankoopfase waarin iemand zich bevindt. Zo tonen we bijvoorbeeld op verschillende plekken de voordelen en usp’s van de winkel aan mensen die zich in de oriëntatiefase bevinden, om mensen te overtuigen van de kwaliteiten van de winkel. Mensen die al langer klant zijn, kennen deze voordelen wel en kunnen beter overtuigd worden op bijvoorbeeld product niveau.
Het algoritme maakt echte 1-op-1 communicatie mogelijk door bijvoorbeeld het tonen van gepersonaliseerde productaanbevelingen op het juiste moment via het juiste kanaal. Zo kan je bijvoorbeeld een homepage personaliseren door het tonen van relevante producten en ook e-mails of media-uitingen kunnen eenvoudig gepersonaliseerd worden.
Daarnaast kunnen we de doelgroepen ook gebruiken in de verschillende mediakanalen om op te targeten of om groepen juist uit te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitsluiten van mensen die in de afgelopen week een aankoop hebben gedaan. Die wil je niet gelijk weer overhalen tot een nieuwe aankoop, maar wellicht in een andere campagne meenemen. Door slim gebruik te maken van de doelgroepen bij de media-inzet, wordt het mediabudget dus effectiever ingezet.
Kortom, een Customer Data Platform helpt met:
- Maken van gepersonaliseerde journeys
- Het verhogen van klantloyaliteit
- Het effectiever inkopen van online media
- Het verbeteren online media performance
- Het verhogen van conversie
Werkwijze & tooling
Clever Strategy adviseert en helpt bedrijven met het slim inzetten van een Customer Data Platform, zowel strategisch als technisch. Bij elk CDP project starten we altijd met het tekenen van het huidige technische landschap, de doelstellingen van de organisatie, KPI’s en requirements. Op basis hiervan kunnen we een goed advies geven over de tooling. Vervolgens maken we een 3 maanden plan, waarin we verschillende fases beschrijven:
- Voorbereiding waarin we o.a. use cases opstellen en het technisch landschap uittekenen
- Onboarding waarin we o.a. de kanalen koppelen, doelgroepen inregelen en eerste journeys inrichten
- Livegang van de eerste journeys en het maken van een vervolg roadmap
Clever Strategy is trotse partner van twee succesvolle Nederlandse Customer Data Platforms: Datatrics en Squeezely. Welke tool voor jouw bedrijf het best geschikt is, onderzoeken we graag samen.
Meer weten? Meld je aan voor de webinar!
Ben je geïnteresseerd in een Customer Data Platform? Meld je dan gelijk aan voor ons webinar op 8 september, waarin we een uitgebreide toelichting geven op wat een CDP is, hoe het werkt en we geven voorbeelden van hoe je een CDP in zou kunnen zetten.