De waardevolle lessen van FFT2023
Donderdag 21 september was het weer zover! Het Food For Thought Event bracht waardevolle inzichten over de zero party data-revolutie en klantrelaties. In deze blog delen we de belangrijkste hoogtepunten van het evenement. Wat kun je doen om succesvol te blijven in een snel veranderende digitale wereld?
We zitten middenin een revolutie…
“Ja, we zitten middenin een cookielessrevolutie’’, vertelde Wouter Hosman. Op het gebied van data, privacy en cookies gaat de ontwikkeling ontzettend snel. Zo zullen vanaf 2024 third party cookies verdwijnen, worden zero-party data steeds waardevoller en de rol van AI steeds groter.
het consumententenvertrouwen is schrikbarend laag
Wist je dat slechts 21% van de consumenten grote bedrijven vertrouwt met hun data? En dat terwijl ze wel steeds hogere eisen aan hun (online) koopervaring stellen. Door de GDPR regelgeving en de beleidswijzigingen van techreuzen als Apple en Google verdwijnt veel bedrijfskritische data. Data die juist nodig is om consumenten een gepersonaliseerde koopervaring aan te bieden. Tijd voor actie! Want dit is hét moment om aan de slag te gaan.
zou je zelf jouw data met jouw organisatie delen?
Start met het opzetten van een strategie om je eigen data te verrijken en daarbij menselijkere keuzes te maken. Consumenten zijn bereid om hun data met je te delen als ze het vertrouwen hebben dat je hier zorgvuldig mee omgaat. Zou je op dit moment zelf je data met jouw organisatie delen? Of zou je eerst willen weten hoe deze gebruikt wordt?
wat nu?
Zoals Wouter Hosman al zei: we zitten op dit moment middenin de cookieless revolutie. De eerste gevolgen zijn duidelijk merkbaar, en waarschijnlijk heel herkenbaar. De resultaten van marketing inspanningen zijn steeds moeilijker meetbaar. Daarnaast zie je dat je CPA’s stijgen en het moelijker is om je doelgroep te targeten. Want hoe weet je wie je doelgroep is, als je ze niet meer door middel van een simpele cookie kunt targeten? Tijd dus, om af te kicken van jouw micro targeting strategieën. Maar, waar begin je? En hoe zorg je dat je geen omzet verliest? Wees flexibel als het om technologie gaat: durf te kiezen voor nieuw en slim (AI), benut je CRM capaciteit en (her)ontdek de kracht van affiliate marketing.
the next step: het bouwen van die ultieme klantrelatie
Als het aan ons ligt, ligt de next step bij het beter leren kennen van je bestaande klanten. Hoeveel tijd besteed je aan deze groep? Hoe goed ken je ze? En watvoor gevoel hebben ze als ze aan je denken?
waarom een klantrelatie zo belangrijk is
Wat cijfers op een rij:
- Gemiddeld gaat 20-25% van de nieuwe klanten over tot een tweede aankoop
- Van deze groep gaat maar liefst 40-50% over tot een derde aankoop
Cijfers die indruk maken, en duidelijk aangeven waarom het zo belangrijk is om aan jouw klantrelaties te werken. Aan de hand van de Clever Staircase nam Wouter Vos, onze strategy director, ons mee op de trap omhoog. Want hoe zorg je voor die herhaalaankopen, en belangrijker nog: hoe bouw je die ultieme relatie met jouw klanten?
ga je mee op date?
Zin om verder de diepte in te gaan? En om jouw data strategie verder in te vullen? Of juist samen met ons op zoek te gaan naar die aanknopingspunten die helpen om een ultieme klantrelatie op te bouwen? Neem dan gerust contact op, en we plannen een date!