Advertising door middel van een CDP
Wil jij je online mediacampagnes relevanter en effectiever maken? Op dit moment gaat er nog veel mediabudget verloren doordat niet de juiste doelgroep bereikt wordt, of de doelgroep die al tot een aankoop over is gegaan niet uitgesloten wordt.
Met een CDP (Customer Data Platform) benader je niet alleen je websiteverkeer meer gepersonaliseerd, maar ga je ook in je mediacampagnes relevanter communiceren. Uiteindelijk behaal je hierdoor meer rendement. Zelf gebruiken wij twee veelgebruikte toolings: Squeezely en Datatrics. In dit artikel leggen we je uit hoe je een CDP kunt inzetten om je media-campagnes relevanter te maken.
Wat is een Customer Data Platform?
Een Customer Data Platform is een platform waarin alle klantdata centraal wordt verzameld vanuit alle kanalen (CRM, e-mails, social, Google etc.). Deze data combineren we met andere data (demografie, weer, verkeer en meer). Met al deze data kunnen we voorspellen…
- in welke aankoopfase men zich bevindt
- wat voor type klant het is
- in welke producten de klant geïnteresseerd is
Hierdoor kunnen we een gepersonaliseerde ervaring bieden aan de bezoekers.
Adverteren op je relevante doelgroep
Wil jij je doelgroep ook gerichter benaderen met relevante content? Maak dan zeker gebruik van een CDP.
Binnen een CDP is het mogelijk doelgroepen te definiëren onder andere op basis van gedrag en deze te koppelen aan Google Ads en Facebook/Instagram waardoor je gerichter je doelgroep kan bereiken. Zo kunnen er doelgroepen ingericht worden op basis van interesse in een productcategorie en op basis van bezochte webpagina’s.
Als iemand in de afgelopen maand bijvoorbeeld al 2 keer op de website is geweest, maar nog geen aankoop heeft gedaan, is deze erg relevant om een advertentie te tonen.
Een ander bekend voorbeeld is de inzet van een remarketing advertentie. Wat je niet wil is dat je adverteert met een product wat de bezoeker net al heeft gekocht. Door je CDP slim in te zetten is dat verleden tijd.
Binnen de advertentie omgevingen van social media en Google Ads is het mogelijk doelgroepen uit te sluiten en te remarketen. Doordat een CDP vanuit meerdere kanalen informatie verzameld is deze tooling net iets slimmer en de data kwalitatiever. Hierdoor kan je personen die net een product aangeschaft hebben uitsluiten voor de campagne, maar misschien juist wel een upsell product tonen.
Data op basis van de customer journey
Naast het segmenteren van bepaalde pagina’s wordt er in beide toolings ook gebruik gemaakt van een customer journey. Door het gebruiken van de aankoopfases in de journey kan je nog gerichter communiceren met je doelgroep binnen social media en Google Ads.
De verschillende aankoopfases zijn:
- Oriëntatie
- Vergelijking
- Beslissing
- Evaluatie
Elk van de fasen vraagt namelijk om een andere communicatie: zo wil je iemand in de vergelijkingsfase vooral kennis laten maken met de voordelen van de webshop of inspiratie bieden. Iemand in de beslissingsfase toon je juist een kortingsboodschap, om iemand te overtuigen om tot aankoop over te gaan
Dynamic ads
Ook relevante producten en/of content tonen die aansluiten bij de interesse van je doelgroep? Naast gebruik te maken van relevante doelgroepen is het ook mogelijk direct vanuit een CDP te adverteren binnen Google Ads en Facebook/Instagram. Door de opgebouwde data in de toolings vanuit meerdere bronnen kunnen zij erg specifieke, relevante content tonen aan de gebruiker. Wanneer men bijvoorbeeld diverse keren naar een specifiek product gekeken heeft, tonen we dit product inclusief enkele andere producten in dezelfde categorie in een advertentie aan de potentiele klant.
Er kunnen zowel carrouselbeelden als enkele beelden ingezet worden waarbij de CDP op basis van data dynamische content toont.
Gebruik je CDP data in je mediacampagnes
Wacht niet langer en maak gebruik van de mogelijkheden die een Customer Data Platform te bieden heeft voor het adverteren in Google Ads en social media. Zo toon jij je doelgroep nog relevantere content en zal je rendement uit de campagne verhogen.
Ook starten met advertising door middel van een CDP? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.