A/B testen ingewikkeld? Zo pas je het toe binnen jouw organisatie!
A/B testen. Wie kent het niet.
Als je een fact-based organisatie bent, kun er niet omheen. Je maakt gebruik van A/B testen. Dit zorgt ervoor dat je continu blijft verbeteren door gebruik te maken van data. Door middel van A/B testen meet je het daadwerkelijke gedrag op bijvoorbeeld 2 (of meer) verschillende pagina’s op je site, wat zorgt voor validatie onder je doelgroep. Hierdoor krijg je ook meer inzicht in je doelgroep en kun je zo niet alleen zorgen voor hogere ratio’s, maar kun je ook de experience optimaliseren.
A/B testen kun je met verschillende toolings gemakkelijk inzetten voor zowel website als e-mail. Zo kun je voordat je een aanname maakt een test uitvoeren en a.d.h.v. data bepalen wat wel/niet werkt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan na de implementatie van de eventuele winnaar uit de A/B test.
Dit klinkt als een no-brainer, toch? Inzichten vergaren gebaseerd op data waardoor je slim en constant kan optimaliseren, wat zorgt voor betere conversieratio’s. Wie wil dat nou niet?
Maar waarom maken veel organisaties geen gebruik van A/B testen?
Vaak gebeuren projecten en marketing uitingen ad-hoc waardoor er geen ruimte is om een A/B test in te richten. Hierdoor worden veel aanpassingen en nieuwe uitingen gebaseerd op aannames. Vaak zelfs door één enkel persoon. De kans dat de juiste keuze wordt gemaakt is hierdoor onzeker.
Daarnaast weten veel marketeers niet hoe je zorgt voor een juiste aanpak van een A/B test. Een A/B test kan gemakkelijk opgemaakt worden, maar er moet wel goed over nagedacht worden en hier is tijd en kennis voor nodig. Het is hierin belangrijk dat de juiste stappen worden genomen.
En er is nog een derde factor. Wij mensen houden ervan om creatief na te denken en nieuwe dingen te verzinnen. Het is toch niet leuk om alleen maar te testen a.d.h.v. wat je ziet in de data? Toch kan je met A/B testen nog helemaal los gaan in je creativiteit. Juist meer dan normaal, want je kan met A/B testen valideren of dit werkt voordat je het definitief doorvoert. Investeer daar dus in.
Zo zorg je als organisatie dat je wel gaat A/B testen
Maak een testplan! Het is belangrijk om voor een bepaalde periode te definiëren wat je gaat testen, hoeveel en op basis van welke hypotheses. Daarin is het belangrijk dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van het plan, zodat hier rekening mee gehouden kan worden in de bedrijfsvoering. Tevens moet er terugkerend ruimte in de agenda’s worden gepland om te kijken naar de uitkomsten en nieuwe testen te bedenken. Zo zorg je er voor dat dit niet wordt vergeten en als DNA binnen de organisatie wordt doorgevoerd. Zie dit echt als een apart project met concrete doelstellingen. Ga aan de slag met meerdere disciplines vanuit je organisatie, zodat het een gedeelde effort wordt. Zo komen er ideeën vanuit verschillende hoeken en houdt je mensen enthousiast.
Maar hoe maak je nou zo’n plan?
Je moet eerst weten welke aspecten en welke stappen er genomen moeten worden bij A/B testen. Wij van Clever Strategy hebben hiervoor een proces opgezet, waardoor je goede testen kunt uitvoeren en ervoor zorgt dat er structureel getest wordt. Door de eerste 3 stappen van het proces te volgen heb je al een concreet plan. Zorg na het volgen van deze stappen dat alle betrokkenen ervan op de hoogte zijn en deadlines worden bepaald.
Wat zijn de stappen dan?
1. Identificeer probleem of doelstelling
Voordat je gaat testen, is het van belang om eerst stil te staan bij de toegevoegde waarde van de test. Is er bijvoorbeeld een bepaald probleem zoals een te lage open rate van de nieuwsbrieven of een laag conversiepercentage op de website binnen een specifieke productcategorie? Of heb je een bepaalde doelstelling die je wil behalen? Dit is van cruciaal belang om een goede test uit te voeren.
2. Valideer d.m.v. research en data
Als het probleem of de doelstelling is geïdentificeerd, is het van belang om te kijken naar de data. Wat voor gedrag zie je in de huidige situatie? Kijk niet alleen binnen het platform waar je de test gaat uitvoeren. Misschien heeft de klantenservice relevante informatie voor jou. Nadat je deze informatie hebt, kun je een hypothese opstellen met de verwachte uitkomsten. Hiervoor hebben wij de Experiment Design Card ontwikkeld. We vertellen je hier graag meer over.
3. Prioriteren
Al snel merk je dat je meerdere problemen/doelstellingen definieert. Hierbij is het belangrijk om te gaan prioriteren, zodat je 3 tot 5 testen tegelijk kan laten draaien. Pak hierbij één test per probleem, zodat je helder hebt wat deze ene wijziging voor invloed heeft op het gedrag. Wij prioriteren aan de hand van de de PIE score: Potential (potentie), Importance (belang), Ease (gemak). Zo zorg je ervoor dat je begint met de testen waarbij je verwacht dat ze een hoge impact hebben, met veel belang en die niet te moeilijk zijn om door te voeren.
4. A/B testen a.d.h.v. testplan
Nadat de prioriteiten zijn bepaald kan je de testen gaan implementeren. Om een test goed uit te voeren, komen er nog een aantal belangrijke elementen aan bod. Denk hierbij aan het instellen van je doel, de doelgroep waar de test naartoe gaat, hoe groot deze groep is en hoe lang de testtijd is.
5. Analyse
Hebben we een winnaar? Als de test voorbij is, kun je analyseren of de test succesvol is geweest. Belangrijk is dat de resultaten significant zijn. Trek dus nog geen conclusies wanneer de test nog loopt en zorg dat je altijd de significantie uitrekent. Hiervoor hebben wij de significantie meter. We vertellen je hier graag meer over.
Klaar voor de start!
A/B testen zorgt gegarandeerd voor beter resultaat als dit goed aangepakt wordt en maakt je organisatie bewust van de groeikansen die er liggen. Ga hier dus mee aan de slag, ook al is het maar klein en zorg ervoor dat er een plan is. Wij van Clever Strategy helpen je hier graag, zodat jouw organisatie structureel gaat A/B testen. Wil je meer informatie of heb je vragen? Neem contact met ons op!