Marketing automation binnen Google Ads
‘Laat het maar over aan het systeem’, ‘niet te veel restricties opleggen’ en ‘zorg dat het systeem genoeg data heeft’ zijn steeds vaker voorkomende adviezen en antwoorden die wij als online marketeers aan klanten geven.
De opties binnen Google Ads, zoals bijvoorbeeld automatische biedstrategieën, bestaan al een aantal jaar. Toch bleef het gebruik hiervan tot een aantal jaar geleden beperkt. We hebben er de afgelopen jaren flink mee getest, maar zeker in het begin lieten de resultaten te wensen over. Zo was er bijvoorbeeld een flinke stijging te zien in de CPC terwijl het aantal conversies of de conversiewaarde niet of nauwelijks toenam.
Steeds een beetje slimmer
De afgelopen twee jaar zijn hier grote stappen in gemaakt. Voor iedere doelstelling is er nu wel een passende automatische biedstrategie. Of het nu gaat om zichtbaarheid door middel van het doelvertoningspercentage, het sturen op een optimale ROI met behulp van de ROAS-strategie of het realiseren van zoveel mogelijk verkeer (klikken maximaliseren). Al deze strategieën maken gebruik van het algoritme van Google. Ze laten het systeem data verzamelen om de beste mensen te vinden die bijdragen aan het verwezenlijken van het doel. Naast biedstrategieën zijn er ook andere manieren binnen Google Ads waarin je kunt profiteren van het steeds slimmer wordende algoritme, oftewel machine learning. Denk hierbij aan dynamische zoekadvertenties (DSA) of een slimme display- of shopping campagne.
Dynamic Search Ad (DSA)
Misschien vraag je je af: “Wat is DSA precies?”. De term DSA staat voor Dynamic Search Ad. Deze biedt de mogelijkheid om Google geheel geautomatiseerd de juiste zoekopdrachten te laten targeten, een groot deel van de ads te schrijven en de juiste landingspagina te selecteren zonder tussenkomst van een handmatigheid. Het enige wat wij als online marketeers moeten doen is aangeven waar Google de informatie vandaan moet halen. In de meeste gevallen is dit een URL of een websitecategorie die Google al heeft gevonden door het scannen van je website. Dynamische zoekadvertenties zijn uitermate geschikt voor websites die een goede categorisering op de site hebben staan en daarnaast veel producten aanbieden. Bij een grote webshop biedt deze optie namelijk ook een flinke tijdsbesparing.
Smart shopping campaign (SSC)
Tot slot bespreken we nog Google Shopping. Op dit moment zijn bijna al onze shopping campagnes “slim”. In vergelijking tot een reguliere shopping campagne zit het verschil weer in het algoritme dat bij een slimme shopping campagne een belangrijke rol vervult. Bij een SSC (smart shopping campaign) heb je geen keuze uit een biedstrategie of netwerk. Je maakt een campagne op basis van (een deel) je productfeed. Het systeem gaat dan door middel van machine learning automatisch op zoek naar de mensen die jou de grootste conversiewaarde bezorgen. Dit doet het systeem niet alleen op het netwerk van Google Shopping, maar bijvoorbeeld ook via het Google display netwerk en Gmail. Naast een extra groot netwerk zit de optie dynamische remarketing er standaard ook in. Google laat dus automatisch specifieke producten zien aan je websitebezoekers die deze producten hebben bekeken of hebben toegevoegd aan het winkelmandje, maar niet hebben gekocht.
Er zijn dus steeds meer mogelijkheden die het leven van veel van onze klanten leuker maken in de vorm van betere resultaten. Daarnaast maakt marketing automation het leven van ons als marketeers ook makkelijker door werk uit handen te nemen. Het is overigens niet gezegd dat alle opties van machine learning beter werken dan voorheen. Het is daarom belangrijk om altijd te blijven testen, maar het testen met dit soort opties is zeker de moeite waard!