In 5 stappen starten met A/B testen
Wil je starten met A/B testen? Dan vraag je je vast af waar je moet beginnen. We hebben daarom een handig A/B test stappenplan voor je uitwerkt om te beginnen met het uitvoeren van A/B tests. Benieuwd wat je moet doen voor je aan de slag kunt? Lees snel verder.
A/B testplan: zo begin je
Voor je begint met testen, is het goed om stil te staan bij de stappen die nog gezet moeten worden. We leggen je graag uit hoe je straks goede, betrouwbare testen kunt uitvoeren. Daarnaast helpt het stappenplan je om structureel te blijven A/B testen. De eerste 3 stappen van het proces vormen een concreet plan waar je direct mee uit de voeten kunt. De laatste stappen zorgen dat het A/B testen vervolgens gaat leven binnen je organisatie en dat je deadlines worden bepaald.
Klaar om te beginnen? Let’s go!
1. Identificeer het probleem / de doelstelling
Bedenk je wat de toegevoegde waarde is van de test die je gaat doen. Is er bijvoorbeeld een probleem zoals een te lage open rate van je nieuwsbrieven of een laag conversiepercentage op je website binnen een specifieke productcategorie? Welke doelstellingen wil je behalen? Deze onderwerpen zijn van cruciaal belang om een goede test uit te voeren.
2. Valideer d.m.v. research en data
Heb je het probleem of de doelstelling geïdentificeerd? Dan is het van belang om te kijken naar de data. Wat voor gedrag zie je in de huidige situatie? Kijk verder dan het platform waar je de test gaat uitvoeren. Misschien heeft de klantenservice relevante informatie voor je? Met deze informatie kun je een hypothese opstellen met de verwachte uitkomsten.
3. Stel prioriteiten
Vaak merk je al snel dat je meerdere problemen/doelstellingen definieert. Hierbij is het belangrijk om prioriteiten te stellen, zodat je 3 tot 5 testen tegelijk kan laten draaien. Pak hierbij één test per probleem. Dan blijft het helder wat deze ene wijziging voor invloed heeft op het gedrag. Wij prioriteren aan de hand van de de PIE score: Potential (potentie), Importance (belang), Ease (gemak). Hierdoor begin je met de testen waarbij je verwacht dat ze een hoge impact hebben, met veel belang en die niet te moeilijk zijn om door te voeren.
4. A/B testen a.d.h.v. testplan
Nadat de prioriteiten zijn bepaald, ga je de testen implementeren. Dit doe je in jouw A/B test tool. Een voorbeeld van een A/B test tool is VWO, waarmee je naast tests, ook heatmaps kunt maken.
Om een test goed uit te voeren, komen er nog een aantal belangrijke elementen aan bod. Denk aan het instellen van je doel, de doelgroep waar de test naartoe gaat, hoe groot deze groep is en hoe lang de testtijd is.
5. Analyse
Hebben we een winnaar? Als de test voorbij is, ga je analyseren of de test succesvol was. Belangrijk is dat de resultaten significant zijn. Trek dus nog geen conclusies wanneer de test nog loopt en zorg dat je altijd de significantie uitrekent.
Waarom vandaag nog starten met A/B testen?
In een ander artikel vertellen we je meer over het belang van A/B testen, welke tools je kunt gebruiken en wat interessante use cases zijn. Verder lezen? klik hier.