Overstappen op Google Analytics 4
In oktober 2020 werd Google Analytics 4 (GA4) gelanceerd. Een compleet vernieuwd analyse platform, gebaseerd op een event-driven datamodel, waarbij de nadruk ligt op waardevolle bezoekers en interacties. Google Analytics 4 draait momenteel nog naast de huidige Universal Analytics (UA).
Op 16 maart 2022 maakte Google dan eindelijk een einddatum van Universal Analytics bekend: vanaf 1 juli 2023 stopt Google definitief met Universal Analytics. Wat heeft dit voor gevolgen en welke stappen zijn er nodig om over te gaan op Google Analytics 4? Wij leggen het je uit!
Tot wanneer heb ik toegang tot de data in Universal Analytics?
Tot 1 juli 2023 kun je dus gewoon nog gebruik maken van UA en verzamelt Google nog nieuwe gegevens. Na deze datum verzamelt Google geen nieuwe hits meer. Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot je data in UA.
Voor Google Analytics 360-property’s geldt een eenmalige verlenging voor gegevensverwerking die eindigt op 1 oktober 2023.
Het is daarom de hoogste tijd om (volledig) over te stappen op GA4! Wij helpen je hier graag bij.
TIP!
Wil je toch nog bepaalde gegevens uit Universal Analytics raadplegen nadat Google dat niet meer toelaat? Zorg dan dat je deze rapporten op tijd exporteert naar een CSV-, Excel- of pdf-bestand. Dan weet je zeker dat je de data van afgelopen jaren kunt blijven inzien. Het is helaas niet mogelijk om deze data te exporteren in GA4, omdat er in GA4 gebruik wordt gemaakt van een andere meetmethode. Hieronder lees je daar meer over.
Welke stappen moet ik ondernemen om over te gaan op GA4?
- Maak een GA4 property
- Plaats de trackingcode op je website
- Stel conversies in
- Filter intern verkeer
- Migreer gebeurtenissen
- Koppel Google Ads
Hulp nodig met de implementatie van GA4?
1 juli 2023 klinkt ver weg, maar is dichterbij dan je denkt. Gebruik de tijd om GA4 te leren kennen en zorg er voor dat je zo snel mogelijk een GA 4 Property aanmaakt, zodat er data verzameld wordt. Heb je hulp nodig met de implementatie, inrichting of inzet van GA4? We helpen je graag, dus neem gerust contact met ons op via 010-7523941 of data@cleverstrategy.nl!
Wat is er anders in GA4?
Google Analytics 4 is dus de opvolger van Universal Analytics. In deze versie zijn er grote veranderingen aangebracht. GA4 heeft namelijk een compleet nieuwe meetmethode van hoe websitebezoekers en hun betrokkenheid gemeten wordt.
Dit betekent dus ook dat je helemaal opnieuw moet beginnen met het verzamelen van data. De gegevens worden namelijk niet vanuit UA overgezet naar GA4. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk een GA4-property aan te maken zodat de property vast begint met data verzamelen.
Het grootste verschil tussen UA en GA4 zit in de meetmethode
Waar UA zich met name richt op user-based dataverzameling, is de dataverzameling in GA4 gebaseerd op gebeurtenissen. In Universal Analytics stonden bijvoorbeeld het aantal pagina’s per sessie en de bouncerate centraal. Deze metrics zijn niet meer terug te vinden in GA4. In plaats van de bouncerate maakt GA4 gebruik van ‘engaged sessies’. Om te bepalen of het een engaged sessie is, kijkt GA4 naar:
- Of mensen de website/app minimaal 10 seconden op de voorgrond open hebben gehad
- Of er een conversie is geactiveerd
- Of er minimaal 2 pageview-events zijn uitgevoerd.
Wanneer je voldoet aan minimaal één van deze voorwaarden, dan wordt er een engaged sessie gemeten.
In de tabel hieronder vind je de belangrijkste verschillen tussen UA en GA4:
Voor- en nadelen
GA4 brengt een aantal voor- en nadelen met zich mee. We sommen de belangrijkste hieronder voor je op:
Voordelen
- Meer focus op de kwaliteit van de bezoeker in plaats van de kwantiteit
- Je kunt de gebruiker over alle devices volgen
- Meer gericht op privacy (standaard IP-adres anonimisatie)
- Inzichten in GA4 worden aan de hand van Machine Learning gegeven
Nadelen
- Je begint opnieuw met het verzamelen van data
- Events en doelen van UA moeten worden omgezet naar GA4 events; dit kost wat tijd en moeite
- Het is (nog) niet mogelijk om verschillende weergaven aan te maken
Voldoet Google Analytics 4 aan de EU privacy richtlijnen?
Zoals je vast wel hebt meegekregen wankelt het gebruik van Google Analytics in de EU. Momenteel onderzoekt de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland twee klachten rondom het gebruik van Google Analytics. Google Analytics geeft namelijk persoonsgegevens van Europese websitebezoekers door naar de VS.
Deze doorgifte ligt al langer onder vuur, maar nu zetten de autoriteiten ook de stap naar handhaving. Momenteel is er nog geen definitieve uitspraak gedaan en mogen bedrijven doorgaan met het gebruik van Google Analytics volgens de huidige richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgevens. Ons advies is dan ook om je in ieder geval voor te bereiden op de komst van Google Analytics 4 en je als bedrijf ook te oriënteren op andere Europese analytics tools, totdat we meer weten over het besluit van de AP.