De basisprincipes van succesvolle Facebook Advertenties
TikTok, Snapchat en Pinterest maken hun opmars in social advertising en gaan de concurrentie aan met de social media gigant Facebook. Tóch kun je met Facebook advertenties nog steeds een grote doelgroep bereiken. Om deze reden blijft het platform interessant om op te adverteren. Maar waar moet je beginnen? Beantwoord onderstaande vragen voor jezelf en wij leiden je stap voor stap door het proces zodat jij Facebook advertenties succesvol kunt inzetten voor jouw business.
1. Wat is het doel van jouw campagne?
Door een doel vast te stellen weet je wat je met je campagne wil bereiken en waar je naartoe werkt. De campagne zal met de juiste instellingen naar jouw doel werken. In Facebook kun je uit 11 doelstellingen kiezen, gecategoriseerd in drie types:
Wat is je doel? | Type doelstelling | Doelstellingen |
Je wilt personen kennis laten maken met jouw merk. | Bekendheid | Merkbekendheid
Bereik |
Je wilt dat personen interactie hebben met jouw merk. | Overweging | Verkeer
Betrokkenheid Appinstallaties Videoweergaven Leads genereren Chatberichten |
Je wilt dat personen een aankoop doen. | Conversie | Conversies
Verkopen uit catalogus Winkelverkeer |
Na het vaststellen van je doelstelling kun je nog een aantal instellingen aanpassen naar jouw wensen: de mogelijkheid om een A/B-test in te zetten en de mogelijkheid om het campagnebudget te optimaliseren door het over de advertentiegroepen te verdelen. Met dit laatste bekijkt Facebook tijdens de leerfase welke advertentiegroep het beste presteert. Hierop wordt vervolgens de budgetverdeling aangepast om meer resultaten te genereren. Beide mogelijkheden zijn overigens niet verplicht om in te stellen, maar kunnen afhankelijk van jouw business wel interessant zijn.
2. Wie is je doelgroep?
Als jouw organisatie al een tijdje bestaat weet jij als geen ander wie jouw klant is. Schets een profiel van jouw klant zodat je weet aan wie jij je advertenties richt. Met onderstaande vragen helpen we je op weg:
- Welke demografische gegevens kun je aan jouw klant koppelen? Denk aan leeftijd, geslacht, relatiestatus of opleiding.
- Welke interesses heeft jouw klant? Denk bijvoorbeeld aan hobby’s,
Facebook biedt zelf vooraf ingestelde interesses die voor jou interessant kunnen zijn of geeft suggesties op basis van de door jou ingevulde data. Daarnaast kun je instellen waar je jouw Facebook advertenties wil laten zien: op de tijdlijn, als Facebook story, in Facebook Messenger of zelfs ook op Instagram. Let er wel op dat je daarvoor de advertentieafbeelding in verschillende formaten nodig hebt.
3. Wat is je budget en campagneperiode?
Ook niet geheel onbelangrijk: wat wil je aan jouw Facebook advertenties uitgeven? Het voordeel van Facebook advertenties is het feit dat je zelf controle hebt over de kosten door een budget in te stellen. Facebook geeft je vervolgens twee opties:
- Een totaalbudget over de hele campagneperiode
- Een dagbudget
Bij een totaalbudget over de gehele campagneperiode zal Facebook door middel van algoritme en machine learning zelf bepalen hoeveel per dag aan kosten gemaakt worden. Het kan zomaar zijn dat je op dag 5 een paar honderd euro hebt uitgegeven en op dag 22 maar een paar tientjes. Facebook zal namelijk het budget zo besteden waarmee het meeste resultaat kan worden behaald en dat kan per dag zomaar verschillen.
Bij een dagbudget wordt per dag een vast budget uitgegeven. Stel je hebt een budget van 1.000 euro en een campagneperiode van 20 dagen, dan zal er per dag nooit meer dan 50 euro worden uitgegeven. Met deze optie geef je dus iedere dag een evenredig budget uit.
Voor een tijdgebonden campagne zul je vaak een start- en einddatum opgeven. Bijvoorbeeld tijdens een speciale actie die alleen een week geldig is. Wil je jouw campagne doorlopend actief houden, dan hoef je geen einddatum op te geven.
4. Welke boodschap/content wil je laten zien?
Is het je weleens opgevallen hoeveel Facebook advertenties je tegenkomt wanneer je door je tijdlijn scrolt? Probeer het eens uit en tel hoeveel advertenties je tegenkomt tijdens een minuut scrollen. Dat zijn er veel hè? Het is daarom ontzettend belangrijk dat jouw Facebook advertenties opvallen. Met deze basistips kom je al heel ver:
- Incentive aanbieden. Mensen zijn gevoelig voor korting of schaarste en zullen sneller getriggerd zijn tot een conversie. Bied bijvoorbeeld een scherpe korting aan voor een beperkte periode.
- Schrijf pakkende copy. Een goede primaire tekst is niet te lang, niet te kort, maar precies goed. Het liefst niet meer dan 125 tekens. Gebruik eventueel emoji’s, dat vinden Facebook en de lezer leuk. Tip: gebruik geen tekst in de afbeelding, dat is iets waar Facebook je op afrekent.
- Maak gebruik van video’s. Tussen alle statische afbeeldingen zal een video sneller opvallen. Bovendien is bewezen dat een video tot meer en betere engagement leidt.
- Stel een duidelijke en aantrekkelijke call-to-action in. Overtuig jouw potentiële klant tot een conversie door bijvoorbeeld een button toe te voegen met “shop nu” of “meer informatie”.
- Creëer verschillende advertenties. Meten is weten! Door diverse varianten van Facebook advertenties te maken weet je welke variant of combinatie van afbeelding of tekst het beste presteert.
- Vergeet niet de URL parameters toe te voegen. Meten is weten deel twee! Met parameters kun je in Google Analytics eenvoudig terugvinden hoe de Facebook advertenties presteren door o.a. te kijken naar de bounce rate en sessieduur.
- Facebook Shop/catalogus. Bied je verschillende producten of diensten aan? Via de Facebook catalogus kun je automatisch carrousel advertenties samenstellen en krijgt de potentiële klant een beter beeld van jouw aanbod. Bovendien scheelt het jou tijd om een dynamische advertentie te maken.
Dat was veel informatie! We snappen het als je dit even moet laten bezinken. Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw Facebook advertenties of wil je er meer over weten? Neem dan contact op met onze mediaspecalisten. Die helpen je maar al te graag op weg.