Datavisualisatie: Dashboarding
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Om data driven en fact based te kunnen werken, is het van groot belang dat je inzicht hebt in de resultaten van je marketing inspanningen. Om inzicht te krijgen in die biljoenen rijen data die dagelijks worden gegenereerd en tijdig bij te kunnen springen is een real-time dashboard een oplossing. Benieuwd naar de mogelijkheden van een real-time data dashboard? Lees dan snel verder!
Wat is een dashboard en waarom is het handig?
Op een dashboard kun je informatie (data) visualiseren door middel van diagrammen, grafieken en tabellen. Zo kun je in 1 oogopslag de juiste informatie zien. Omdat kleuren en patronen onze aandacht trekken is het ideaal om data te visualiseren met grafieken, tabellen en diagrammen. Verwerk de KPI’s in grafieken en tabellen om de prestaties en voortgang direct te kunnen zien. Een dashboard geeft je terugkoppeling op campagnes die draaien, maar ook op prestaties van je website en/of e-mailactiviteiten. Toon het dashboard op tv’s in het bedrijfspand of op een afdeling om ervoor te zorgen dat mensen betrokken zijn en dat de KPI’s op het netvlies blijven. Trends, patronen en uitschieters zijn eenvoudig te ontdekken. Je ziet dus meteen wanneer je achterblijft en wanneer het tijd is om bij te sturen.
Welke elementen moeten er op een dashboard?
De kunst van een effectieve datavisualisatie is een goed evenwicht tussen vorm en functie. Een dashboard is gebaseerd op KPI’s. Voordat je begint met een dashboard moeten deze dus helder geformuleerd zijn.
Om te bepalen of een KPI op een dashboard geplaatst moet worden kun je de IPA regel gebruiken. Deze omvat importance, potential en authority:
Importance: Is deze KPI belangrijk? Wie gaat er klagen als deze KPI niet goed presteert?
Potential: Heeft deze KPI de potentie om verbeterd te worden?
Authority: Heb je autoriteit om deze KPI te verbeteren?
Wanneer je de KPI’s helder hebt geformuleerd is het van belang om te bepalen met welke visuele elementen je de KPI gaat weergeven. De keuze voor een tabel, heatmap of grafiek moet je weloverwogen maken. Bedenk goed wat je wil overbrengen en wie het publiek is. Zorg ervoor dat grafieken en tabellen niet teveel elementen bevatten die afleiden van de data. Het gaat erom dat gegevens opvallen in plaats van randen, lijnen etc.
Verschillende dashboarding tools
Wij adviseren en helpen bedrijven met het slim inzetten en ontwikkelen van een dashboard. Hierbij maken we gebruik van verschillende dashboard platforms: Google Datastudio, Klipfolio en Power-BI. Deze platforms zijn zeer hoog gewaardeerde cloud-based data-analytics-platforms:
Google DataStudio
Google Datastudio is een gratis rapportagetool van Google met talloze mogelijkheden. Door middel van koppelingen kun je ook gegevensbronnen die niet van Google zijn toevoegen aan je Google Datastudio Dashboard.
Klipfolio
Met Klipfolio ontwikkel je krachtige en visuele online dashboards. Het dashboard is te koppelen aan vrijwel alle databronnen. Bovendien ziet het er visueel heel aantrekkelijk uit, waardoor de voortgang op de doelstellingen goed gemonitord kan worden.
Power-BI
Power-BI is een Business Intelligence tool van Microsoft. In Power-Bi kun je honderden gegevensbronnen koppelen om de gegevens te visualiseren en analyseren.
Heb je veel data de je wilt visualiseren vanuit verschillende bronnen en wil je dieper in de data kunnen duiken en verbanden kunnen vinden? Dan is Power BI een hele mooie oplossing. Dashboards in PowerBI zijn helemaal aan te passen aan de wensen en behoeften van jouw afdeling of bedrijf. Voor het koppelen van de bronnen zijn er verschillende mogelijkheden. In de meeste gevallen wordt het dashboard gekoppeld aan een database. Daarnaast kan je ook gebruik maken van Excel bestanden, API’s en url’s.
Aan de hand van jouw wensen geven wij een advies over welk platform voor jou het meest geschikt is.
Ontwikkelingen in dashboards
De laatste jaren zien we (gelukkig!) steeds meer ‘flat designs’. Kenmerkend hieraan is de eenvoudige benadering van design. Er wordt gebruik gemaakt van tweedimensionale illustraties en schaduwen en lijnen worden zoveel mogelijk geminimaliseerd. Hierdoor wordt een dashboard rustiger en overzichtelijker waardoor gegevens eenvoudiger verwerkt kunnen worden.
Daarnaast wil je tegenwoordig overal, altijd en vanaf elk apparaat toegang hebben tot jouw gegevens. Dus ook tot jouw dashboard. De cross-device functionaliteit stelt je in staat om toegang te krijgen tot het dashboard vanaf desktop, tablet of mobiele apparaten. Door bijvoorbeeld overal toegang te krijgen tot de gegevens kun je snel vragen beantwoorden, ongeacht of je op kantoor bent of onderweg. Houd er wel rekening mee dat de mobiele weergave van het dashboard op mobiel veel kleiner is door de beperking van de schermgrootte. Houd wel in gedachten dat het dashboard zich focust op de belangrijkste informatie en niet op het design.
Starten met een dashboard?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een dashboard of wil je meer informatie? Neem contact op met onze Data director Christien Blanken. Wij helpen je graag op weg!