Google Analytics 4: wat is het en wat gaat er veranderen?
In oktober kondigde Google de volgende generatie van Google Analytics aan: Google Analytics 4 (GA4). Het is de bedoeling dat GA4 het huidige Google Analytics uiteindelijk zal vervangen. In deze blog zullen we je alles vertellen over de nieuwe mogelijkheden en veranderingen en de voor- en nadelen van GA4.
Wat gaat er veranderen?
Een van de grootste veranderingen van deze nieuwe versie van Google Analytics is hoe de website wordt gemeten. Met de huidige versie gebeurt dat via sessies en gebruikersdata, maar bij GA4 zal dat gaan door middel van gebeurtenissen (events). Hiervoor is gekozen, omdat er steeds meer mobiele apps en onepage websites worden ontwikkeld en hiervoor is het meten van sessies en paginaweergaves niet meer het meest relevant om de performance mee te meten. Ook is het in GA4 mogelijk om je website- en applicatie-data in één overzicht bij te houden. Deze verandering zal er dus voor zorgen dat statistieken zoals de bouncerate en pagina’s per sessie zullen wegvallen. Maar welke metingen krijgen we er dan voor terug?
Wat zijn de nieuwe mogelijkheden?
GA4 zal gebruik maken van een event-driven datamodel, wat betekent dat de nadruk komt te liggen op interacties van de bezoekers. Een van de belangrijkste metingen zal bijvoorbeeld de scrolldiepte worden: tot hoever scrollen mensen op mijn pagina? De standaard events die met GA4 gemeten worden zijn:
- Paginaweergaven
- Scrolldiepte
- Uitgaande links
- Zoeken op de site
- Video-engagement
- Bestand downloads
In Google Tagmanager kan je eventueel meer events inregelen zoals: click-to-call, click-to-email of het verzenden van een contactformulier. Ook kan je e-commerce gebeurtenissen meten zoals toevoegen aan winkelwagen en afrekenen.
Meet jij veel op engagement? Dan zul je zijn geschrokken van de mededeling dat de bouncerate wegvalt. Hiervoor heeft GA4 gelukkig wel een andere optie, namelijk de engaged sessies. Om te bepalen of het een engaged sessie is, kijkt GA4 naar:
- of mensen de website/app minimaal 10 seconde op de voorgrond open hebben gehad
- of er een (door jou bepaalde) conversie is geactiveerd
- of er minimaal 2 pageview-events zijn uitgevoerd.
Voldoet een gebruiker aan minimaal één van deze voorwaarden, dan wordt er een engaged sessie gemeten. Hiermee wordt er veel meer gefocust op de kwaliteit van het verkeer op je website.
Andere belangrijke toevoegingen zijn dat er meer inzichten in GA4 gegeven worden aan de hand van Machine Learning. Zo krijg je o.a. meer inzichten in datatrends en maakt Google voorspellingen voor o.a. je churn waarschijnlijkheid. Google wilt met deze voorspellingen a.d.h.v. Machine Learning tevens de gaten opvullen wanneer het cookieloze tijdperk aanbreekt.
Voor- en nadelen GA4
Een nieuwe update brengt vaak zowel voordelen als nadelen met zich mee. Hieronder de belangrijkste op een rijtje.
Voordelen
- Door het nieuwe event-driven datamodel van GA4 wordt er meer nadruk gelegd op de kwaliteit van de bezoekers in plaats van de kwantiteit.
- Zoals eerder genoemd zal het met de nieuwe versie mogelijk zijn om zowel applicatie data als data van de website in één overzicht te analyseren. Super handig als je zowel een app als een website hebt.
- Volgens Google zal Machine Learning het o.a. mogelijk maken om doelgroepen nog beter te begrijpen en te voorspellen.
- Een belangrijk voordeel voor het privacy probleem: GA4 zal AVG-proof inzichten verkrijgen door geen unieke ID’s te hangen aan de data die het verzamelt.
Nadelen
- Voordat je GA4 en haar nieuwe metingen kan gebruiken, moet je o.a. een GA4-property (voorheen App & webproperty) instellen. Dit zal helaas wat tijd en moeite kosten.
- Het aanmaken van eigen doelen is niet meer mogelijk zonder Google tag Manager. Deze dien je dus ook te aan te maken, mocht je dit nog niet gedaan hebben.
- De verzamelde gegevens van jouw “oude” Analytics (Universal Analytics) kan je niet meenemen naar je GA4 property. In GA4 zal je dus helemaal opnieuw moeten beginnen met het verzamelen van data.
- Veel marketeers zullen moeten wennen aan de nieuwe metingen van GA4 nu veel vertrouwde statistieken wegvallen. Je zal dus nieuwe events moeten aanwijzen die voor jouw strategie belangrijk zijn.
- Op dit moment zijn nog niet alle functionaliteiten beschikbaar. Zo kunnen er bijvoorbeeld nog geen weergaven aangemaakt worden en/of weergavefilters worden ingesteld.
Moeten we (nu al) overstappen?
Kort maar krachtig: JA! Ondanks dat nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn op GA4 en het waarschijnlijk nog maanden duurt totdat Universal Analytics zal stoppen, raden wij zeker aan om wel nu al een GA4-property te installeren. Beide properties kunnen namelijk gewoon naast elkaar gegevens verzamelen. En omdat je bij GA4 helemaal opnieuw begint wat betreft het verzamelen van data, is het van belang om zo snel mogelijk te beginnen.
Voor nu zijn wij erg enthousiast over een nieuwe metingen die met GA4 gedaan kunnen worden, waardoor de kwaliteit van het verkeer beter gemeten lijkt te worden. Maar ook zijn we benieuwd naar een aantal beloftes van Google, zoals de verbeteringen die Google belooft voor de doelgroepen. We zijn erg benieuwd hoe de resultaten met deze update zal verbeteren voor onze klanten.
Wil je gelijk starten?
Wil jij vandaag nog starten met GA4 en kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met Clever Strategy via info@cleverstrategy.nl. We helpen je graag verder!
Ben je al Clever klant en beheren wij jouw Google Analytics? Dan zal je project manager snel contact met je opnemen om de overstap naar GA4 in werking te zetten. Je kunt natuurlijk ook altijd zelf contact opnemen met ons.