5 tips om te adverteren tijdens de feestdagen
Het eind van het jaar nadert en dat betekent dat de feestdagen alweer bijna voor de deur staan! Black Friday, Sinterklaas, Kerst: allemaal redenen voor de consument om extra veel te shoppen. En dus reden genoeg voor adverteerders om extra marketingbudget in te zetten. Maar hoe doe je dit het slimst? En waar moet je op letten?
Tijdens de feestdagen zullen veel consumenten hun aankopen dan ook weer vooral online gaan doen. Hier moet jij als adverteerder dus ook goed rekening mee houden. Maar voordat je jouw marketingcampagne voor de feestdagen gaat plannen, is het belangrijk om de data te weten van deze feestdagen. Hieronder staan ze voor je op een rijtje:
- Singles Day: 11 november 2022. Wat begon als een anti-Valentijnsdag is uitgegroeid tot een commerciële feestdag. Bij veel winkels profiteer je deze dag van speciale kortingen en dagaanbiedingen.
- Black Friday: 25 november 2022. Black Friday wordt gezien als de start voor de kerstinkopen. Veel winkels stunten met aanbiedingen om de klanten naar hun winkel te trekken.
- Cyber Monday: 28 november 2022. Als antwoord op Black Friday zijn de online winkels Cyber Monday gestart. Hier geven online winkels hoge kortingen.
- Sinterklaas: 5 december. Als de Sint in het land is, wordt er gestrooid met cadeautjes. Van kleine varianten voor in de schoen tot de grote cadeaus op pakjesavond.
- Kerst: 24 tot en met 26 december. Tijdens kerst houden mensen ervan om anderen (en soms zichzelf) te verwennen met nieuwe kleding, lekker eten en cadeaus. In de aanloop naar deze feestdagen zijn zij dus op zoek naar inspiratie en natuurlijk goede aanbiedingen.
Besteed je budget slim
Zijn de feestdagen voor jouw bedrijf niet erg interessant? Bespaar dan door je budget niet op dat moment uit te geven als je geen speciale aanbiedingen hebt. Rond de feestdagen zijn er namelijk veel adverteerders met extra aanbiedingen die allemaal zichtbaar willen zijn. Veel aanbod betekent dat de inkoop van advertentieruimte duurder wordt en je meer betaalt voor een klik of impressie. Heb jij dus geen aanbiedingen en is de zichtbaarheid rond deze periode niet nodig? Probeer de weken van Black Friday, Sinterklaas en Kerst dan te ontwijken en stem hier wellicht zelfs je uitgaven op af.
Heb jij wél speciale aanbiedingen waar je aandacht voor wil, of wil graag zorgen voor extra zichtbaarheid in deze tijden? Lees dan snel verder hoe jij jouw marketingmiddelen het meest efficiënt kan inzetten!
5 tips om te adverteren tijdens de feestdagen
Tip 1: Werk met een advent kalender
Werk met een advent kalender, waarbij volgers elke dag een unieke code krijgen voor een specifieke actie. De korting kan bijvoorbeeld 20% korting zijn op een product, een 1+1 gratis binnen een categorie of gratis verzending. Ook kan je denken aan een win-actie, waarbij volgers elke dag kans kunnen maken op een te gekke prijs. Doordat er steeds een nieuwe actie is, zullen je klanten elke dag terugkomen om erachter te komen of de korting voor hen interessant is. Zorg dat je alle acties van tevoren plant en de advertenties van tevoren maakt en klaarzet.
Tip 2: Ga een samenwerking aan met influencers
Influencers hebben een grote invloed op hun volgers en komen authentiek over. De perfecte manier om jouw merk en producten onder de aandacht te brengen. Bij het kiezen voor een influencer is het wel belangrijk om te kijken of deze past bij jouw doelgroep en of zij hem of haar volgen. Ook is het belangrijk dat de persoon in kwestie past bij het merk en wat je wilt uitstralen. Zorg dat jouw influencer op meerdere momenten aandacht trekt met jouw product. Ga daarom een echte samenwerking aan waarbij de influencer voor een langere periode aan jouw merk gekoppeld is. Bij merkambassadeurs is het vaak lastig om te weten wat de échte invloed is op jouw verkopen. Maak daarom gebruik van een speciale kortingscode die de volgers kunnen gebruiken. Heb je geen budget voor een ‘grote’ influencer? Maak gebruik van meerdere micro-influencers met een kleinere groep volgers, die wel binnen jouw budget passen.
Tip 3: Zorg voor de juiste aanloop
Gezien de concurrentie in deze periode is het van belang dat je niet ondergesneeuwd raakt. Focus je dus niet alleen op de actie en de producten die je onder de aandacht wilt brengen, zoals we al eerder hebben aangegeven. Zorg er ook voor dat je het plan vooraf kunt aanjagen. We begrijpen dat lang niet iedereen het budget heeft om heel Nederland te laten merken dat je er bent, maar kijk eens naar slimme targeting mogelijkheden binnen Google Display of programmatic advertising. Op deze manier kun je een mooi bereik genereren tegen kosten die zeker te overzien zijn.
Tip 4: Zorg voor een feestelijke aankleding
Tijdens de feestmanden kun je naast adverteren ook nog op een andere manier de aandacht trekken van de consument. Creëer feestelijke en interessante content voor op je website en/of social kanalen. Stel bijvoorbeeld verlanglijstjes samen waar klanten inspiratie kunnen op doen voor anderen of henzelf. Laat zien hoe je cadeaus het leuk inpakt in een tutorial of blog. Of geef tips voor mooie kerstversiering, -kleding of andere inspiratie. Licht de producten uit jouw shop uit die passen bij het thema. Ook kan je ervoor kiezen om je profielfoto in de kerstsferen te nemen, om het extra feestelijk te maken.
Tip 5: Gebruik feestelijke hashtag
Zorg voor een hashtag die niet te specifiek is dat er geen zoekvolume is, maar ook niet te breed is zodat jouw advertentie of post niet te zien is. Zorg dus voor de juiste hashtag zodat mensen jouw berichten makkelijk kunnen vinden. Een goede hashtag kan worden overgenomen door je volgers. Wees dus creatief!
Vergeet naderhand natuurlijk niet om je campagnes te meten! Het zou zonde zijn als je na afloop niet kunt achterhalen welke actie goed heeft gewerkt en welke niet. Met het oog op het volgende jaar is deze informatie essentieel. Zorg dat je jouw campagnes na afloop goed analyseert en afrekent op de juiste KPI. Zo weet je zeker dat jij data driven en fact based campagnes blijft maken.
Heb je nog vragen over adverteren tijdens de feestdagen? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een campagne? Laat het ons weten en onze media specialisten kijken graag met je mee naar de mogelijkheden.