7 tips om te adverteren tijdens de feestdagen – zonder budgetverspilling
7 tips om te adverteren tijdens de feestdagen
zonder marketingbudget te verspillen
De feestdagen staan bijna voor de deur! Dat betekent dat er geen tijd meer is voor uitstelgedrag: als je nog niet begonnen bent is dit hét moment om je marketingstrategieën voor het de feestdagen te plannen. Of, als je je strategie al hebt staan, het moment om te checken of je niks vergeten bent. In dit blog 5 praktische tips om jou op weg te helpen.
1. Profiteer van de feestkalenders
In 2023 zien we de volgende belangrijke momenten:
- Singles Day: 11 november 2023 Deze dag biedt kansen voor speciale kortingen en dagaanbiedingen.
- Black Friday: 24 november 2023 Een evenement waarbij flink wordt gestunt met kortingen en waar consumenten vaak al lang op wachten. Begin op tijd met het verzamelen van leads en kom met een goed aanbod voor je doelgroep.
- Cyber Monday: 27 november 2023 De kortingen stoppen niet na Black Friday, want ook op Cyber Monday verwachten consumenten nog te profiteren van hoge kortingen en goede deals.
- Sinterklaas: 5 december 2023 Het moment waarop cadeaus gekocht worden, van kleine verrassingen tot grote geschenken.
- Kerst: 24-26 december 2023 Mensen zoeken al vroeg naar inspiratie en goede aanbiedingen voor cadeaus, kleding en eten in de aanloop naar Kerst.
2. Budgetbeheer is key
Als jouw organisatie weinig belang heeft bij de feestdagen
Als de feestdagen niet veel impact hebben op jouw bedrijf, overweeg dan om je marketingbudget op een ander moment te besteden. Tijdens de feestdagen streven veel adverteerders naar zichtbaarheid. Dit resulteert in verhoogde concurrentie om advertentieruimte, wat op zijn beurt leidt tot stijgende kosten per klik of impressie. Als jouw bedrijf geen specifieke feestelijke aanbiedingen heeft en zichtbaarheid niet van cruciaal belang is, overweeg dan om je marketinguitgaven te verminderen of te verplaatsen naar andere momenten.
Als de feestdagen voor jouw organisatie een belangrijk moment zijn om meer resultaat te behalen
Zijn de feestdagen voor jou wel een belangrijk moment en heb je speciale aanbiedingen die aandacht nodig hebben? Ook dan is het belangrijk om het juiste budget te bepalen en dit efficiënt in te zetten voor een optimaal resultaat. Bij Clever Strategy helpen onze mediaspecialisten je daar graag bij.
3. Focus op retargeting
Veel mensen zullen tijdens deze tijd online winkelen en producten bekijken, maar ze kopen niet altijd meteen. Door een retargeting campagne te gebruiken, kun je deze potentiële klanten opnieuw bereiken met gerichte advertenties. Gebruik retargeting om je doelgroep te herinneren aan producten die ze eerder hebben bekeken en bied speciale feestelijke kortingen of aanbiedingen aan om hen te overtuigen. Dit kan een doeltreffende manier zijn om meer verkopen te genereren en de rendabiliteit van je marketinginspanningen tijdens de feestdagen te verbeteren.
4. Zorg voor opvallende visuele content
Content speelt een belangrijke rol in het trekken van de aandacht van je doelgroep. Ontwerp aantrekkelijke afbeeldingen, videos, reels en carrouselposts met feestelijke achtergronden en andere visuele elementen die de feeststemming stimuleren. Zorg er altijd voor dat je visuele content consistent is met je merkindentiteit en deelbaar is op social media. Met aantrekkelijke visuals kun je de betrokkenheid van je doelgroep vergroten en jouw aanbod promoten. Denk hierbij ook zeker aan het gebruik van user generated content (UGC). UGC voelt echt aan en wekt het vertrouwen op van potentiële kopers.
5. Optimaliseer je emailtemplate
Naast dat je de beelden voor je advertenties en social kanalen extra feestelijk kunt opmaken, raden we je aan om hierin ook je e-mailtemplate mee te nemen. Tegenwoordig kun je ook in je mails interactieve elementen opnemen. Inspiratie hiervoor, vind je hier.
6. Leuke inhaker: de adventskalender
Een moderne aanpak is het gebruiken van een adventkalender. Je geeft je volgers of abbonees dagelijks unieke codes voor specifieke acties, zoals 20 korting op producten, 1+1 gratis aanbiedingen, of gratis verzending. Denk ook aan winacties om de betrokkenheid te vergroten. Deze dagelijkse acties moedigen klanten aan om dagelijks terug te keren naar je site. Plan alle acties van tevoren en bereid je advertenties voor, zodat deze zichtbaar zijn op het juiste moment.
7. Meten is weten
Vergeet niet om na de feestdagen je campagnes te analyseren en de resultaten te meten. Deze inzichten zijn waardevol voor de toekomstige campagnes en volgend jaar. Blijf data-drive en fact-based werken om je marketingstrategie te verfijnen.
We helpen je graag
Heb je hulp nodig met boeiende content tijdens de feestdagen? Of heb je nog vragen over adverteren tijdens deze belangrijke dagen? Onze media- en content-experts helpen je graag bij het plannen en uitvoeren van effectieve campagnes. Natuurlijk helpen we je ook graag om je campagnes fact based en data driven in te richten. Zodat je de inzichten die je dit feestseizoen verzameld volgend jaar optimaal kunt benutten. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en mogelijkheden!