5 SEO tips voor een goede webtekst
Het schrijven van een goede webtekst lijkt misschien niet al te moeilijk, maar toch zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet houden bij het schrijven én plaatsen van een online tekst. Hoe maak je bijvoorbeeld een tekst die goed vindbaar is in een zoekmachine? En hoe zorg je dat je alle content op de juiste manier op je website plaatst? Wij geven je handige tips waarmee je meteen aan de slag kunt!
1. Schrijf voor je lezer én voor zoekmachines
Een goede webtekst scoort hoog in zoekmachines en is goed leesbaar. Natuurlijk is het van belang om rekening te houden met SEO bij het schrijven van de tekst, maar verlies je lezer niet uit het oog! Een veelgemaakte fout is het enkel focussen op het benoemen van de zoektermen. Als een tekst niet lekker leest, zal een bezoeker ook niet snel verder kijken op je website. Weet dus voor wie je schrijft. Wie is je doelgroep en waar zijn ze naar op zoek? De focus moet bij het schrijven van een tekst in eerste instantie liggen op de lezer en vervolgens ga je kijken hoe je de tekst zo optimaal mogelijk kan maken voor de zoekmachines zonder dat het de ervaring van de lezer beïnvloedt.
2. Maak gebruik van headings
Maak altijd gebruik van H1, H2 en H3. Misschien zeggen deze termen je niet zo veel, maar ze zijn erg belangrijk voor je website. Een tekst bestaat gebruikelijk uit een titel, tussenkoppen en paragrafen. Zorg dat je titel en tussenkoppen altijd als H1, H2 of H3 gemarkeerd worden. Zoekmachines gebruiken deze aanduidingen om te bepalen wat het hoofdonderwerp van de pagina is. Daarnaast zorgen headings ook voor een goede leesbaarheid van je tekst. De content moet er aantrekkelijk uit zien voor de lezer; een grote lap tekst wordt minder goed gelezen dan een tekst die is opgedeeld in verschillende paragrafen met opsommingen, lijstjes en bijvoorbeeld infographics.
Tip: Headings geven een duidelijke structuur aan je tekst en zorgen ervoor dat deze makkelijk te scannen is. Houd ook rekening met welke termen je in deze koppen zet. Met een goede H1 kun je het ver schoppen in de zoekresultaten.
3. Vul een metatitel en metadescription in
De meta titel en omschrijving vormen je organische advertentie en laten aan Google zien waar de pagina over gaat. Hoe aantrekkelijker je deze maakt hoe meer verkeer er naar je site komt. Dit kan ook bijdragen aan een hogere ranking. Zorg dus dat je de metatitel en metadescription niet vergeet!
Metatitels
Door het invullen van een meta titel zorg je dat je pagina een naam krijgt. Deze is te zien bovenin je browser en is ook de titel die wordt weergeven in zoekmachines. Omschrijf hier kort waar de pagina over gaat en kies de termen in je metatitel zorgvuldig i.v.m. de vindbaarheid van je pagina.
Metadescriptions
De meta description is een korte samenvatting van de content die op de pagina te vinden is. Een zoekmachine gebruikt deze tekst als weergave onder de metatitel. Geef hier dus duidelijk aan wat een bezoeker kan verwachten als hij besluit de pagina aan te klikken.
4. Vermijd dubbele content
Dubbele content (ook wel duplicate content genoemd) is een veelvoorkomend SEO issue. Er is sprake van dubbele content als dezelfde tekst is geplaatst op meerdere pagina’s. Dit kan zich zowel intern (binnen 1 website) als extern (op meerdere websites) voordoen. Zorg dus dat je uitsluitend unieke content op je website hebt staan.
5. Afbeeldingen en video’s
Ook voor het toevoegen van afbeeldingen en video’s zijn er zaken waar je rekening kunt houden om je website gebruiksvriendelijk te houden. Met onderstaande tips zorg je daarnaast dat je beelden geschikt zijn voor SEO.
Voeg alt tags toe aan afbeeldingen
Een alt tag is een tekst die een afbeelding beschrijft. Door alt tags te gebruiken geef je een zoekmachine meer informatie over de inhoud van de afbeelding. Kies dus een naam (het liefst vrij gedetailleerd) die de afbeelding ook daadwerkelijk beschrijft. Zo wordt de afbeelding ‘begrepen’ door zoekmachines.
Image optimization
Om te voorkomen dat je website langzaam wordt, mag een afbeelding niet te groot zijn van formaat. Veel grote afbeeldingen zorgen voor een langere laadtijd. Heb je een website / -shop met heel veel afbeeldingen? Je kunt deze ook extern plaatsen op een CDN, zodat ze je website niet vertragen. Daarnaast is het van belang te zorgen dat de afbeeldingen geschikt zijn voor verschillende schermgroottes (desktop, mobiel etc.).
Let ook op de bestandsindeling van je afbeeldingen. Je kiest bijvoorbeeld voor een JPG als een afbeelding veel kleuren bevat. Ook gebruik je JPG als het een groot bestand is. Een JPG is een comprimeerde afbeelding, waardoor deze sneller gedownload wordt. Een PNG bestand gebruik je bij transparantie of veel wit in de afbeelding. Sla je een groot bestand met veel kleuren op als een PNG, is het bestand groter, en heeft het een langere laadtijd. En die langere laadtijd is weer slecht voor je SEO.
Video’s inladen
Wil je video’s op je website plaatsen? Zorg dan dat je deze niet op je website host, maar dat je deze inlaadt via een extern platform zoals Youtube of Vimeo. Dit voorkomt dat de laadtijd van je site langer wordt.
Hulp nodig?
Wil je meer informatie of wil je hulp bij het uitwerken van teksten voor je website? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder!